Gemeente Wingene

Wingene lanceert 100-puntenplan voor heropleving van gemeente na coronacrisis

In een ambitieus plan schuift het gemeentebestuur 100 concrete acties naar voor om ook de periode na de coronacrisis goed aan te pakken en de herlancering voor te bereiden.

 “Ook hier heeft het coronavirus een grote impact gehad, maar we weigeren als gemeente om stil te blijven staan”, zegt burgemeester Hendrik Verkest. “Met doordachte maatregelen en door het ontwikkelen van nieuwe initiatieven willen we onze gemeente op korte termijn laten heropleven en verschillende doelgroepen ondersteunen. We pakken dit met veel ambitie en focus aan, maar tegelijk op een verantwoordelijke en een financieel gezonde manier.”

Bekijk hier het volledige 100-puntenplan

Het plan, gebaseerd op 4 pijlers

1. Economische herlancering

Verschillende economische sectoren in de gemeente zoals handelaars, horeca, land- en tuinbouwers en andere ondernemers zijn zwaar getroffen door de coronacrisis. “We laten onze ondernemers niet in de kou staan en nemen onze faciliterende rol op om hen waar mogelijk en waar nodig te ondersteunen en te informeren”, verduidelijkt burgemeester Hendrik Verkest. Zo start de gemeente in overleg met de sector nieuwe initiatieven op zoals koopzondagen en een lokaalmarkt en wordt het budget van bestaande initiatieven zoals de eindejaarsactie verhoogd. Ook de inname van het openbaar domein voor ruimere terrassen wordt, in aanloop van de heropening van restaurants en cafés, mogelijk gemaakt. “Meer dan ooit geloven we daarnaast in ons beleid om geen specifieke bedrijfsbelastingen te heffen (bijvoorbeeld voor terrassen, reclamedrukwerk, toeristentaks) en blijven we deze lijn aanhouden.”

Daarnaast wil de gemeente ook fietsers en wandelaars verleiden om even in de gemeente halt te houden en te proeven van lokale specialiteiten. Daarvoor worden een heleboel nieuwe fiets- en wandelroutes ontwikkeld. Deze worden maximaal afgestemd op de Wingense horecazaken en de verkooppunten van de Korte Keten. Ieder gezin krijgt ook een kortingsbon die gebruikt kan worden bij de lokale horeca.

2. Samen sterk

Wingene is een erg levendige en bruisende gemeente als het aankomt op verenigingen en evenementen. “De komst van de coronacrisis was een rechtstreekse aanval op onze sterkste punten: de ontmoeting tussen onze inwoners, ons sterk sociaal weefsel en onze verbondenheid”, aldus burgemeester Hendrik Verkest. “Verenigingen en organisatoren van evenementen staan voor grote uitdagingen. We hebben hun hulp hard nodig om het stilgevallen publieke leven opnieuw te activeren. Het is van groot belang om als lokaal bestuur te voorzien in de nodige ondersteuningsmaatregelen.”

Zo krijgen alle Wingense verenigingen een korting van 25% op de kostprijs voor elk gebruik van gemeentelijke infrastructuur (zalen, lokalen en terreinen) en feestmateriaal en dit tot en met 31 maart 2021. “Afhankelijk van de grootte van de vereniging gaat dit over een aanzienlijk bedrag.” Daarnaast worden er binnen verschillende thema’s zoals jeugd, evenementen, cultuur, sport en bibliotheek nieuwe initiatieven opgestart zoals een rondreizende speelpleinwerking in de buurt, een fototentoonstelling over het leven tijdens de coronacrisis en een e-boekendienst.

3. Iedereen aan boord

“De coronacrisis heeft een impact op iedereen, maar sommigen zijn bijzonder zwaar getroffen”, zegt burgemeester Hendrik Verkest. “We ondersteunen specifieke doelgroepen zoals gezinnen en kwetsbare personen zodat tijdens deze crisis niemand in onze gemeente uit de boot valt.”

Zo neemt de gemeente de rol van regisseur volwaardig op om kwalitatieve kinderopvang voor alle kinderen te garanderen. “Vanuit deze flankerende rol willen we er als lokaal bestuur alles aan doen om leerachterstand en uitval bij kwetsbare kinderen en jongeren tegen te gaan. Bijvoorbeeld door in te zetten op digitale ondersteuning.”

Daarnaast wil de gemeente kwetsbare groepen zo goed mogelijk bijstaan en hen, al dan niet in samenwerking met andere organisaties, de nodige hulp bieden.

4. Elke inwoner blijft in Wingene koning

“Crisis of geen crisis, het voorzien in een toegankelijke dienstverlening blijft voor ons als lokaal bestuur een cruciale taak”, licht burgemeester Hendrik Verkest toe. “We verzekeren deze dienstverlening door maximaal op afspraak te werken of de dienstverlening op een alternatieve wijze te organiseren.” Daarnaast zet de gemeente ook versneld in op een aantal digitaliseringsprojecten.

Zo wordt de toepassing van webformulieren op de website en het digitaal afsprakensysteem uitgebreid. Gemotiveerd door de positieve ervaringen van de infolijn corona wordt deze gefaseerd omgeschakeld naar een centraal telefonisch onthaal.

Gepubliceerd op  vr 15 mei 2020