Een adreswijziging naar/binnen een gemeente aangeven kan digitaal.
Kom je hiervoor bij voorkeur op afspraak? Boek je afspraak:
Inhoud
Als u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken. Ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, moet u dit aangeven.
Voorwaarden
U kunt de verhuis pas aangeven als u ook effectief verhuisd bent.
Procedure
Er zijn verschillende manieren om uw adreswijziging door te geven:
- U kunt langsgaan bij de dienst Burgerzaken van uw nieuwe gemeente
- via het E-loket
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Wat meebrengen
- elektronische identiteitskaart met pincode
Afhandeling
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle wordt u ingeschreven op uw nieuwe adres en wordt u uitgenodigd om uw identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor hebt u uw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat uw identiteitskaart aangepast is, kunt u alle andere instanties van uw adresverandering op de hoogte brengen.