59,2 % van de vrouwen in Wingene tussen 50 en 69 jaar neemt deel aan het bevolkingsonderzoek borstkanker. Dat wil zeggen dat nog steeds 41 % geen kwaliteitsvolle screeningsmammografie laat nemen. Er is in onze gemeente best nog veel werk voor de boeg om het streefcijfer van 75 % te halen.
Wat is het Bevolkingsonderzoek Borstkanker?
In juni 2001 startte de Vlaamse overheid met het Bevolkingsonderzoek Borstkanker. Het onderzoek moedigt vrouwen van 50 tot en met 69 jaar aan om elke twee jaar een gratis screeningsmammografie te laten nemen. Een screeningsmammografie kan afwijkingen in je borsten vroegtijdig opsporen, lang voordat je er zelf iets van merkt. Tijdig opsporen is belangrijk. Doordat de ziekte vroeger wordt vastgesteld, kunnen verwikkelingen of een zwaardere behandeling worden vermeden en is de kans op volledige genezing groter. Wil je weten wanneer je een uitnodiging in de brievenbus mag verwachten?
Dat kan heel eenvoudig online én mobiel met:
Meer weten over het bevolkingsonderzoek? Bel gratis naar het Centrum voor Kankeropsporing op 0800 60160 tussen 9 en 12 uur en 13 en 16 uur, stuur een e-mail naar info@bevolkingsonderzoek.be, of surf naar www.borstkanker.bevolkingsonderzoek.be.
Wat doen we in onze gemeente?
De komende jaren spitten we de situatie uit en voeren we gericht actie naar specifieke doelgroepen die zich niet of minder laten controleren. In de maand oktober, de internationale maand in de strijd tegen borstkanker, duikt het thema overal in onze gemeente op.
In 2022 worden de drempels om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek aangepakt. Via de boodschap 'Omdat we om jou geven' stimuleren lokale ambassadeurs de doelgroep om zich te laten onderzoeken. Ook lokale verenigingen gaan in 2022 aan de slag met dit thema en geven hun activiteiten een roze accent.
In 2021 werd het roze lintje gebruikt in de lokale campagne. Het roze lintje is het internationale teken voor bewustmaking rond borstkankerpreventie. Wie het lintje draagt, toont dat hij of zij de strijd tegen borstkanker steunt. In 2022 zetten we de boodschap 'Omdat we om jou geven' centraal met als beeld een roze bloemetje, dat je ter attentie kan geven.