Ik wil een afspraak maken voor de avond- of weekendopening
Inwoners kunnen bij de Dienst Publieks- en Burgerzaken in het gemeentehuis terecht voor identiteitskaarten, adreswijzigingen en rijbewijzen, maar ook voor aangiftes van geboorten, erkenningen en uittreksel en afschriften uit de registers van de Burgerlijke Stand. We spelen al langer met het idee om een avondopening voor onze inwoners te organiseren en namen dit ook op als doelstelling in ons meerjarenplan, zegt Ann Mesure, schepen van Burgerzaken. We stellen immers vast dat heel wat bezoekers vaak s morgens vroeg voor het werk of op woensdagnamiddag na het werk in allerhaast passeerden om hun burgerzaken af te handelen. De gemeente heeft de ambitie om de avondopening in de toekomst ook uit te breiden naar andere themabalies zoals Ruimte en Vrije Tijd.
Enkel op afspraak
De avondopening op dinsdag is een aanvulling op de wekelijkse weekendopening op zaterdagochtend. We hebben veel geleerd uit de tijdelijke sluitingsperiode door de komst van het coronavirus, vult Brecht Warnez, schepen van Dienstverlening aan. Het werken op afspraak op bepaalde tijdstippen is daar een goed voorbeeld van. Door op zaterdagvoormiddag en op dinsdagavond op afspraak te werken, vermijden we op deze drukkere momenten lange wachtrijen en garanderen we dat iedereen vlot bediend wordt. Niet onbelangrijk voor inwoners die minder tijd hebben en s avonds of tijdens het weekend willen langskomen. Een afspraak maken kan vlot en snel via deze pagina.
Digitaal loket
Naast de persoonlijke dienstverlening blijft de gemeente ook het digitaal loket promoten. Een adreswijziging, een afschrift opvragen van een geboorteakte, … Dat kan bij de gemeente gewoon digitaal via het digitaal loket. De afgelopen jaren hebben we sterk ingezet op digitalisering. Daar plukken we nu de vruchten van. De komende jaren gaan we onze gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening nog verder uitbouwen, klinkt het bij beide schepenen.