Ze zijn over het algemeen positief over de communicatie in beide gemeenten.
Om op regelmatige basis de vinger aan de pols te houden startten Wingene en Ruiselede in 2023 een gezamenlijk inwonerspanel op, samengesteld uit inwoners van beide gemeenten. Het onafhankelijk onderzoeksbureau Public Minds staat in voor de verwerking van de resultaten. Na de bevraging in juni 2023 over de gemeentelijke dienstverlening, volgde in november 2023 een tweede bevraging over de gemeentelijke communicatie.
Lees hier meer over het inwonerspanel
Via deze tweede bevraging willen we inzicht krijgen in hoe we onze inwoners het best bereiken. De resultaten zullen meegenomen worden in de voorbereiding van het communicatiebeleid van de toekomstige fusiegemeente. Ze vormen een waardevol kader bij de ontwikkeling van de communicatiekanalen van de nieuwe fusiegemeente.
Bevindingen en resultaten
Algemene evaluatie van de gemeentelijke communicatie
- De grote meerderheid van de inwoners is in het algemeen (zeer) tevreden over de gemeentelijke communicatie.
- Over het algemeen voelt de meerderheid van de inwoners zich voldoende geïnformeerd, maar er zijn enkele aandachtspunten: zoals info over premies & subsidies, mobiliteit en openbare werken.
- De meeste inwoners worden door de gemeente bereikt via het infoblad en de gemeentelijke sociale mediakanalen.
- Indien inwoners zelf op zoek gaan naar informatie, gaat hun voorkeur hiervoor uit naar de website van de gemeente, de gemeentelijke sociale mediakanalen en het infoblad.
Gemeentelijk infoblad
- Bijna alle inwoners kennen het infoblad en lezen minstens 1 uitgave. 30% van de lezers leest het infoblad in detail. Hoe ouder, hoe grondiger het infoblad wordt gelezen.
- De meeste lezers zijn tevreden met de info die er terug te vinden is. Het infoblad wordt verder ook positief beoordeeld op vlak van leesbaarheid, variatie en politieke neutraliteit.
- De meeste lezers willen graag in elke editie informatie omtrent activiteiten, evenementen, contactgegevens van diensten, beleidsinformatie en ook praktische informatie kunnen lezen.
Gemeentelijke website en Facebookpagina
- De gemeentelijke website wordt door meer dan de helft van de inwoners meerdere keren per jaar bezocht, ongeveer 1 op 5 bezoekt deze website maandelijks.
- De grote meerderheid die de website wel eens bezoekt is tevreden met de informatie die terug te vinden is op de website. De meesten vinden de website van de gemeente duidelijk en gebruiksvriendelijk. Een klein aandeel vindt de informatie (eerder) niet volledig en up-to-date en (eerder) niet overzichtelijk.
- Facebook is het populairste sociale media platform, met 78% van de inwoners die er een account hebben. Daarvan gaat ongeveer één op de drie inwoners af en toe zelf eens kijken op de Facebookpagina van hun gemeente.
- De meerderheid die berichten van de gemeentelijke Facebookpagina ziet, vindt dat deze pagina nuttige info biedt en vindt dat ze zorgt voor meer betrokkenheid bij wat er leeft in de gemeente.
- 73% van de Wingenaars en 67% van de Ruiseledenaars die actief zijn op Facebook volgen de Facebookpagina van hun gemeente.
Imago
- De voornaamste redenen waarom nieuwe inwoners verhuisd zijn naar Wingene/Ruiselede zijn vanwege een geschikte woning/bouwgrond en vanwege de landelijke/groene omgeving.
- De inwoners voelen zich sterk verbonden met hun gemeente en met hun parochie/ wijk.
- 96% is in het algemeen (zeer) tevreden met Wingene als gemeente.
- 88% is in het algemeen (zeer) tevreden met hun Ruiselede als gemeente.
Klik hier om het volledige rapport na te lezen
Wil je als eerste de nieuwtjes in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in op de fusienieuwsbrief! Klik hier om je te registreren.