Digitaal formulier
Bij elke elektronische identiteitskaart, vreemdelingenkaart of Kids-ID hoort een PIN- en/of een PUK-code.
De PIN-code heb je nodig om gebruik te kunnen maken van de elektronische functies van de kaart. Denk hierbij aan het digitaal ondertekenen van een document en je identiteit bewijzen op het internet. Om misbruik te vermijden zijn deze mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN code.
De PUK-code heb je nodig om je PIN-code de eerste keer in te stellen of om de PIN-code te wijzigen of deblokkeren als je die niet meer weet.
Procedure
Wanneer je de beide persoonlijke codes niet meer kent, dan dien je nieuwe codes aan te vragen. Dit kan ofwel aan het loket burgerzaken, ofwel gemakkelijk van thuis uit via de link hierboven.
Opgelet:
Werd jouw kaart afgeleverd na 01/01/2022, dan hoef je geen nieuwe codes aan te vragen. Je kan de pincode rechtstreeks laten deblokkeren bij het loket burgerzaken.
Prijs
Deze dienstverlening is gratis.
Afhandeling
De PUK-code wordt naar het gemeentebestuur gestuurd. Dit duurt ongeveer 3 werkdagen. Je krijgt een seintje via mail of via brief zodra deze aangekomen is. Indien je recent bent verhuisd, is het mogelijk dat de codes toekomen in de vorige gemeente.
Om je PIN code te activeren, moet je je naar het gemeentehuis begeven. Met de PUK-code kunnen we dan een nieuwe PIN-code aanmaken.
Wat meebrengen
Bij het afhalen van je nieuwe codes breng je het volgende mee:
- De e-ID / kids-ID / elektronische vreemdelingenkaart waarvoor de nieuwe codes werden aangevraagd