Gemeente Wingene

Afspraken drive-in

Om onze vele verenigingen te ondersteunen in deze moeilijke tijd voorzien we als gemeente 2 drive-in afhaalpunten.

Voor wie?

Voor alle verenigingen in Wingene en Zwevezele die een occasionele opbrengstenverkoop wil organiseren.

Voorwaarden

Goederen die verkocht en verdeeld mogen worden via een drive-in afhaalpunt:

  • Aangekochte goederen die doorverkocht worden (bv. industriële koeken, pannenkoeken, chocolade reeds verpakt, postkaarten, balpennen, sleutelhangers…)
  • Verse etenswaren (bv. spaghetti, zelf gemaakte pannenkoeken, soep, hutsepot …) enkel indien bereid door een professionele traiteur/cateraar/restaurateur… De vereniging mag hierbij niet helpen.
  • Niet-etenswaren die zelf gemaakt worden (bv. kaarsen, zelf gemaakte postkaarten…)
  • Samengestelde pakketten (bv. ontbijtmand): dit kan, maar de pakketten mogen niet door de vereniging samengesteld worden enkel door een professionele instantie.

Etenswaren die door de vereniging zelf worden gemaakt, zijn niet toegelaten. 

Prijs

Het gebruik van de gemeentelijke drive-in is gratis.

Afhandeling

  • De producten zijn op voorhand goed verpakt zodat de overdracht vlot kan verlopen.
  • De koper komt de drive-in ingereden op het voorziene tijdslot. Aan de voorruit van de wagen hangt een A4 met mogelijke info die op voorhand door de vereniging werd bezorgd:
    • Naam van de klant(koper)
    • Nummer van de bestelling
    • Aard van de bestelling
    • Aantal (producten of pakketten)
    • Tijdsslot (bijvoorbeeld tussen 14u en 14u30 of een ander kleur per tijdslot/dag)
  • De medewerker van de vereniging leest de informatie af en haalt de bestelling binnen uit de voorraad.
  • De koper blijft in de wagen zitten en iemand van de vereniging opent de koffer of achterdeur om de producten in de wagen te plaatsen.
  • Op die manier worden samenscholingen vermeden en hoeft er geen contact te zijn tussen aanbieder en koper
  • Bij kleinere producten kan gevraagd worden dat de kopers een doos in de koffer plaatsen zodat de goederen niet beschadigd geraken bij het wegrijden.
  • De medewerker ontsmet tussen twee afhaalmomenten door steeds de handen.

Regelgeving

  • Reserveren van een drive-in dient minimum 2 weken voordien te gebeuren en kan pas na toelating via burgermeesterbesluit gebruikt worden. Reserveren van drive-in gebeurt via een invulformulier.
  • De vereniging informeert de afhalers vooraf over het verloop en de regels van de afhaling (bv: datum, uur en adres van afhaling, afhaler blijft in auto zitten, betaling vooraf, ...)
  • De vereniging organiseert zelf de stockage van de producten in het gebouw met het oog op een vlotte doorstroom in de drive-in. De pakketten staan bijvoorbeeld klaar per nummer, per tijdslot, per naam
  • De afhaler komt bij voorkeur met de auto en de goederen worden door de vereniging in de koffer geplaatst.
  • De vereniging voorziet een inrit voor voertuigen, zorgt dat het te volgen parcours duidelijk aangegeven is tot aan het afhaalpunt en zorgt ten slotte voor een vlotte uitrit. Zo wordt een zogenaamde drive-in gecreëerd.
  • Het afhaalpunt kan voorzien worden als een tijdelijke parkeerplek waar de pakketten in de wagen worden gezet. Deze plek wordt duidelijk omlijnd en bevindt zich dichtbij het gebouw. Afhankelijk van de parking kunnen er 1 of 2 parkeerplekken zijn.
  • De vereniging organiseert de bestellingen en laat op voorhand of achteraf betalen. In de drive-in mag niet worden betaald.
  • De bemanning van de afhaalpunten kan door maximaal 3 personen van de verenigingen tegelijk wegens het samenscholingsverbod van maximaal 4 personen. Als de koper om één of andere reden toch uit moet stappen wordt het maximum niet overschreden.
  • Indien de afhaal over meerdere uren of dagen loopt, kan er wel gewisseld worden tussen medewerkers. Bij een wissel van shift moet goed afgesproken worden zodat er niet meer dan 4 personen tegelijk aanwezig zijn.
  • Alle medewerkers van de vereniging dragen gedurende de volledige afhaalperiode een mondmasker, zowel binnen als buiten.
  • Ook de koper moet, zoals we allemaal verplicht zijn, steeds een mondmasker bij zich hebben voor het geval hij/zij moet uitstappen.
  • De medewerkers zorgen dat ze onderling steeds de minimale afstand van 1,5 m bewaren, tenzij ze tot hetzelfde gezin behoren of nauw contact van elkaar zijn.
  • In de gemeentelijke afhaalpunten is ontsmettingsmiddel voorzien om de handhygiëne van de medewerkers te garanderen.