Gemeente Wingene

Tips voor handelszaken die open blijven

Enkel volgende handelszaken en winkels mogen open blijven:

  • de voedingswinkels, met inbegrip van nachtwinkels
  • de dierenvoedingswinkels
  • de apotheken
  • de krantenwinkels
  • de tankstations en de leveranciers van brandstoffen

Ook zij moeten de nodige maatregelen treffen om de regels van social distancing te respecteren, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.

Voor grootwarenhuizen gelden volgende bijkomende voorwaarden:

  • maximaal 1 klant per 10 vierkante meter gedurende een periode van maximaal 30 minuten
  • in de mate van het mogelijke wordt er individueel gewinkeld
  • solden of kortingsacties zijn verboden

Daarnaast raadt FOD Volksgezondheid aan om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.

Hoe pak je dit praktisch aan?

  • Zorg ervoor dat je niet te veel mensen tegelijk toelaat in jouw winkel.
    • In grootwarenhuizen is dat max. 1 klant per 10 m² en voor max. 30 minuten.
    • Dat kan bijvoorbeeld door een papier op te hangen aan je winkeldeur waarop geschreven staat hoeveel mensen tegelijk in de winkel binnen mogen.
    • Ook kan je wachtvakken in plakband op de vloer maken.
    • Wachtrijen voorzie je best buiten.
  • Ontmoedig betalingen met cash geld.
    • Moedig aan om te betalen via bancontact, payconiq, overschrijving... 
    • Ontsmet de terminal of zorg je ervoor dat klanten die niet rechtstreeks hoeven aan te raken, bv. door telkens een doorzichtig plastiekje te gebruiken of telkens een wattenstaafje te geven om de code in te drukken.
  • Heb oog voor een goede (hand)hygiëne in je zaak:
    • Was zelf regelmatig je handen.
    • Voorzie handgel voor jezelf en voor jouw klanten.
    • Heb je winkelkarretjes of winkelmandjes, ontsmet die dan regelmatig.
  • Maak gebruik van de mogelijkheid om (al dan niet vanop afstand) een bestelling te plaatsen. Zo kan je die klaarmaken in de winkel zonder dat de klant aanwezig is, waardoor een vlotte/korte afhaling en betaling mogelijk worden.
  • Communiceer over de voorzorgsmaatregelen die je neemt via al je eigen communicatiekanalen: een briefje aan de deur, sociale media, mailing en website. Dat zorgt ervoor dat klanten meer geneigd zijn om hun aankopen bij jou te blijven doen.
    • Onderaan deze pagina vind je een affiche die je kan uithangen.