Gemeente Wingene

Trajectcontrole in het centrum: "We kiezen resoluut voor veiligheid en leefbaarheid"

De installatie van drie ANPR-camera’s kondigt de komst van de trajectcontrole in het centrum van de gemeente aan. “Door de naleving van de zone 30 af te dwingen en doorgaand verkeer te ontraden, verhogen we de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het centrum van onze gemeente”, zegt burgemeester

Op het kruispunt van de Beernemstraat en de Beernemsteenweg, op het kruispunt van de Tieltstraat met de Heilig Sacramentstraat, en op het kruispunt aan residentie Den Anker werden deze week ANPR-camera’s geïnstalleerd. Wie een van de hoofdassen gebruikt om door het centrum van Wingene te rijden, wordt dus sowieso gecontroleerd op snelheid. “Na grondig onderzoek bleek een permanente snelheidscontrole op verschillende wegen de beste optie”, vertelt burgemeester Lieven Huys.

Grondig onderzoek

De gemeente ging daarbij niet over een nacht ijs. “De Beernemstraat werd eerder al verkeerstechnisch aangepast. Het wegbeeld werd versmald en er kwamen fietssuggestiestroken.” Maar uit bijkomende snelheidsmetingen bleek dat een op de vijf bestuurders nog steeds te snel reed in het centrum van Wingene. “Een flitscamera zorgt slecht voor een plaatselijke verlaging van de snelheid, waardoor we uiteindelijk gekozen hebben voor een permanente trajectcontrole.” De gemeente is ervan overtuigd dat de trajectcontrole noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat de zone 30 nageleefd wordt en om doorgaand verkeer zo veel mogelijk uit het centrum te weren. “Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en blijft een van de hoofdoorzaken van dodelijke verkeersongevallen. We willen alles op alles zetten om onze kwetsbare weggebruikers zo goed mogelijk te beschermen.”

GAS-boetes

Beperkte snelheidsovertredingen vastgesteld door de trajectcontrole worden afgehandeld via gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen, de zogenaamde GAS 5. De bijzondere politieverordening daarover wordt op 30 augustus aan de gemeenteraad voorgelegd. “De inkomsten van de boetes, waarbij het laagste bedrag vastligt op 53 euro, investeren we als gemeente in mobiliteit, veiligheid en algemeen beleid”, zegt burgemeester Lieven Huys. Zware verkeersovertredingen worden nog steeds strafrechtelijk afgehandeld door het openbaar ministerie.

Sensibiliseren

De komende maanden worden de camera’s afgeregeld en uitgebreid getest. Vanaf 1 januari 2022 wordt er beboet. De gemeente gebruikt deze periode om alle inwoners goed te informeren over de trajectcontrole. “We willen de komst van de camera’s duidelijk kaderen zodat iedereen ook begrijpt waarom ze er hangen. Geen enkele inwoner zou uit de lucht mogen vallen op het moment dat de eerste boetes verstuurd worden”, benadrukt burgemeester Lieven Huys. 

Gepubliceerd op  vr 20 aug 2021