1. MOBILITEIT
Snelheidslimieten zijn er in de eerste plaats om jou en andere weggebruikers te beschermen. Trajectcontroles zijn er om iedereen aan te moedigen om zich aan de opgelegde maximumsnelheid te houden. Alleen zo kunnen we het aantal verkeersslachtoffers drastisch doen dalen.
Naast trajectcontoles blijven ook gerichte, mobiele controles mogelijk, en blijven we werken aan een betere weginfrastructuur.
De locaties van trajectcontroles zijn gekozen op basis van veel voorkomende klachten over overdreven snelheid van burgers, gecombineerd met objectieve analyses uitgevoerd door politiezone regio Tielt. Deze analyses gebeurden op basis van ongevallenstatistieken en snelheidsmetingen.
We selecteerden lokale verbindingswegen met veel doorgaand verkeer om zo het gedrag van overtreders bewust te veranderen zodat ze zich houden aan de geldende limiet op elke straat of weg.
Op elk van deze tracés geldt een snelheidsbeperking van 30 km per uur. Dit betekent dat het zones zijn waar veel mensen wonen en/of waar veel verplaatsingen gebeuren op verschillende manieren (te voet/met de fiets/openbaar vervoer/wagen). Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om er zich zorgeloos te begeven.
Ja. Gemeente Wingene zet maximaal in op verkeersveiligheid.
Ja, verkeersboetes vloeien niet alleen voort uit de trajectcontroles maar ook uit de flitscameras van de politie.
Indien een dringende tussenkomst van de hulpdiensten vereist is, kunnen zij vanzelfsprekend met de correcte signalisatie sneller rijden dan toegelaten.
De trajectcontroles staan op deze tracés, waar een snelheidsbeperking van 30 km per uur geldt:
- traject Tieltstraat - Oude Bruggestraat in beide rijrichtingen: tussen het kruispunt met de Heilige Sacramentstraat en het kruispunt met de Rozendalestraat
- traject Beernemstraat - Oude Bruggestraat in beide rijrichtingen: tussen het kruispunt met de Heilige Sacramentstraat en het kruispunt met de Rozendalestraat.
Elke vaststelling van overtreding heeft een boete als gevolg, zonder uitzondering. Vandaar dat één snelheidsovertreder op een zelfde dag op hetzelfde of op een ander tracé meerdere boetes kan oplopen. Hiermee geeft de gemeente een duidelijk signaal: de snelheidslimiet is de veiligheidslimiet. Het streefdoel is om een gedragswijziging te stimuleren bij volhardende snelheidsovertreders.
Overdreven snelheid, het gebruik van gsm achter het stuur en het niet dragen van een gordel zorgen niet voor een veilige manier om je in het verkeer te begeven, dat klopt helemaal. Weet dat de politie deze overtredingen altijd kan beboeten.
De trajectcontroles (die werken met een ANPR-camera) hebben als doel om iedereen aan te moedigen om zich aan de opgelegde maximumsnelheid te houden. Bij een snelheidsovertreding volgt een boete.
Momenteel is het niet de bedoeling om de installatie te gebruiken om geautomatiseerd en op grote schaal andere overtredingen vast te stellen en te beboeten.
Bij overtreding van de snelheidslimiet vastgesteld met de ANPR-camera's, kan je volgende boetes oplopen:
- overschrijding van de snelheidslimiet tot 20 km per uur: een GAS 5 boete
- overschrijding van meer dan 20 km per uur: een politionele boete of straf via de politierechtbank.
Studies over trajectcontroles tonen aan dat op wegen met een trajectcontrole:
- het aantal snelheidsovertreders daalt;
- het aantal zware snelheidsovertreders zeer sterk daalt;
- het aantal ongevallen daalt, ook voor en na de bewaakte zone
Sinds medio april 2022 zijn de trajectcontroles actief.
Een maximumsnelheid is geen suggestie, het is een limiet waaraan iedereen zich moet houden. Strafrechtelijk is er enkel een onderscheid gemaakt tussen de beperkte snelheidsovertreding van 1 tot 20 km per uur en de zware snelheidsovertreding van meer dan 20 km per uur.
2. TECHNISCH
Een trajectcontrole werkt met een ANPR-camera, die nummerplaten kan herkennen. Op het begin- en eindpunt van een traject maakt de camera een foto van je auto. Op basis van het tijdsinterval tussen die twee fotos bepaalt men de gemiddelde snelheid. Als die te hoog is, krijg je een boete.
ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition: automatische nummerplaatherkenning. Door gebruik te maken van optische leesapparatuur kan een ANPR-camera een foto omzetten in data. Die data kunnen gebruikt worden om - indien nodig - een boete op te stellen.
Ja, dat kan. Alle ANPR-cameras in België moeten verplicht aangesloten zijn op de nationale AMS-server. Politiezones kunnen zo hits ontvangen wanneer er nummerplaten geseind staan of verdacht zijn.
Ook is het steeds mogelijk om de geanonimiseerde gegevens te gebruiken voor analyse, studie en rapportering.
Neen, de ANPR-camera's kunnen geen geluidsmetingen doen.
De ANPR-camera capteert de nummerplaat en een deel van het voertuig. De overzichtscamera geeft een beeld in kleur van het voertuig en de onmiddellijke omgeving. De overzichtscamera toont de context waar het voertuig zich bevindt.
De normen voor de plaatsing zijn bepaald door de fabrikant en ze maken deel uit van het homologatiedossier dat moet goedgekeurd worden door de officiële instanties. De ligging van de cameras heeft dus absoluut geen invloed op de snelheidsresultaten.
De werkelijke snelheid wordt gemeten op basis van geijkte cameras. De politie bepaalt de marge om effectief te gaan beboeten.
De cameras krijgen een conformiteitskeuring en een ijking door de officiële instanties BMI of VIAS.
Een trajectcontrole is een systeem voor de meting van de gemiddelde snelheid over een langere afstand, in tegenstelling tot flitspalen die een momentopname registreren en meten. Het effect van een trajectcontrole is anders dan bij flitspalen. In de buurt van flitspalen remmen bestuurders soms plots af om daarna weer op te trekken. Met trajectcontrole vermijden we dit gedrag, wat dan weer zorgt voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.
3. PRIVACY
Enkel de politie mag snelheidsovertredingen vaststellen. Zij hebben dus rechtstreeks toegang tot de vastgestelde gegevens van de ANPR-camera's. De gemeente Wingene krijgt alleen de data van voertuigen die een snelheidsovertreding tot 20 km/uur begingen en daarvoor een GAS-boete krijgen. Het gaat hier enkel over de data die de strikt noodzakelijke info bevatten om de boete op te stellen.
Het bestuur en de politiezone kunnen de geanonimiseerde gegevens ook gebruiken voor analyse, studie, rapportering, opvolging van evoluties, enzovoort.
Verder is het wettelijk verplicht om alle data te delen met de federale politie, die op die manier dus ook toegang krijgt tot de verzamelde gegevens.
Enkel personen die een schriftelijke aanvraag doen en een rechtmatig belang kunnen aantonen, kunnen een kopie krijgen van de vaststelling of beslissing. Bijvoorbeeld: verzekeringsmaatschappijen, advocaten n.a.v. een aanstelling of geschil, etc..
4. JURIDISCH
Ja, je kan verweer indienen via het webformulier op www.wingene.be/gas
Je kan de gegevens van de bestuurder doorgeven via het webformulier op www.wingene.be/gas.
Om dubbele betalingen te vermijden, vragen we om uw briefwisseling niet zelf over te maken aan de bestuurder, aangezien er van ons uit een brief zal vertrekken naar de andere bestuurder.
Je hebt het recht om tegen deze beslissing beroep aan te tekenen bij de politierechtbank te Brugge, maar pas nadat je een verweer indiende bij de GAS-ambtenaar, die op zijn beurt dit verweer ongegrond heeft verklaard. Dit moet binnen de maand vanaf de kennisgeving van de beslissing gebeuren.
Je gegevens zijn opgenomen in het register van de gemeentelijke administratieve sancties, in navolging van artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en mits naleving van de voorwaarden bepaald in het Koninklijk Besluit. De gegevensverwerking gebeurt conform de bepalingen van de wet van 30 juli 2018 over de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Je hebt op ieder moment recht tot inzage en rechtzetting van de gegevens die jou betreffen.
5. FINANCIEEL
De correcte betalingsgegevens vind je onderaan terug.
Opgelet: de gestructureerde mededeling verschilt per dossier en vind je terug bij de betalingsinformatie. Deze is verplicht te vermelden bij elke betaling.
Begunstigde: Gemeente Wingene
Oude Bruggestraat 13 - 8750 WINGENE
IBAN: BE78 0910 0025 7986
BIC: GKCC BE BB
Mededeling: +++XXX/XXXX/XXXXX+++
Een GAS-boete is geen factuur, maar een betalingsverzoek naar aanleiding van een opgelegde sanctie. Deze is conform de vigerende politieverordening.
Bovendien kunnen vennootschappen een GAS-boete niet inbrengen als kost. Sinds de hervorming van de vennootschapsbelasting in 2020 zijn boetes niet meer aftrekbaar, omdat boetes fiscaal niet als kost gedefinieerd zijn.
Een retributie (vb. het niet betalen van parkeergeld) daarentegen kan wel nog als kost gezien worden, omdat dit fiscaal gezien geen boete is.
De inkomsten investeren we onder andere in lokale veiligheidsmaatregelen.
De boete bedraagt 53 euro voor overschrijding van de toegelaten maximumsnelheid (30 km per uur) met 1 tot 10 km per uur. Vanaf overschrijding met 11 km tot 20 km komt er 11 euro bij per overschreden km. De GAS 5 boete kan maximum 163 euro bedragen.
Zware snelheidsovertredingen met een overschrijding vanaf 21 km per uur gaan rechtstreeks naar de politonele rechtbank, waar de politionele rechter een boete of straf oplegt.
Neen, er is geen verhoging voor herhaalde beperkte snelheidsovertredingen.
Je moet wachten op het antwoord van de sanctionerend ambtenaar. Als het verweer gegrond is, volgt er geen sanctie. Indien de sanctionerend ambtenaar oordeelt dat het verweer ongegrond is, moet je de boete alsnog betalen. Dit zal dan ook vermeld staan in de brief over de ongegrondverklaring van je verweer.
- In eerste instantie versturen we een gewone herhaling.
- Blijft een betaling ook na deze herhaling uit, dan bezorgen we de boete aan het gerechtsdeurwaarderskantoor, dat de invordering verder opvolgt.
LET OP: de deurwaarder rekent extra kosten aan. Met een tijdige betaling vermijd je extra kosten.