Een logo dat verleden en toekomst verbindt
De gestileerde W, die gevormd wordt in het vlak tussen 5 rode driehoeken, verbindt het verleden van beide gemeenten met hun gezamenlijke toekomst. De open ruimte in het logo weerspiegelt de ruimte voor eigenheid, samenwerking en nieuwe initiatieven en staat symbool voor de toekomst, terwijl de krachtige, uitgepuurde vormen de degelijkheid en professionaliteit van de nieuwe gemeente uitstralen.
Burgemeester Lieven Huys van Wingene benadrukt het belang van dit nieuwe beeldmerk: Dit logo symboliseert niet alleen wie we vandaag zijn, maar ook waar we naartoe willen. Het toont onze ambitie om een gemeente te zijn waar professionaliteit en ruimte voor eigen initiatief hand in hand gaan.
Een gezamenlijke zoektocht naar wie we zijn
De totstandkoming van dit logo is geen toeval. Samen met Mondea werd een strategisch voortraject uitgewerkt waarin inwoners van Wingene en Ruiselede actief konden meedenken over wat beide gemeenten uniek maakt en wie we als fusiegemeente willen zijn. Zo werd in maart 2024 een digitale bevraging georganiseerd en tijdens een workshop in april reflecteerden inwoners van beide gemeenten over wat hun gemeente uniek maakt en hoe deze eigenheid behouden kan blijven binnen de fusiegemeente.
De resultaten van deze workshop en bevraging werden verwerkt in een positioneringsnota. Daarin konden we o.a. concluderen dat zowel de inwoners van Ruiselede als Wingene geloven in een fusiegemeente met sterke deelkernen, die groen en landelijk is met karakter, warme gemeenschappen heeft en ondernemend én zorgzaam is. Deze positioneringsnota en kernwaarden vormden vervolgens het vertrekpunt voor at the table, het ontwerpbureau dat samen met de gemeenten op zoek ging naar een passend logo.
Huisstijlkleuren en patronen
Qua kleurgebruik blijft het rode verleden van Wingene én Ruiselede en prominente rol spelen. Al kiezen we hier voor een fris, hedendaags en sterk rood. Dat wordt aangevuld met een zandkleur als rustgevende factor en een fris groen en krachtig rood als accentkleuren.
Het logo vormt tevens de basis voor speelse patronen.
Geleidelijke uitrol in 2025
We willen met zorg en deskundigheid naar de toekomst werken, aldus schepen van communicatie Brecht Warnez. Het is nog even wachten vooraleer je de nieuwe stijl zal zien verschijnen in het straatbeeld. Dat is uiteraard pas aan de orde zodra we officieel een nieuwe fusiegemeente zijn, vanaf 1 januari 2025. Toch willen we niet overhaast tewerk gaan. Er wordt hierbij bewust gekozen voor een gefaseerde aanpak.
Medewerkers kregen de primeur
De medewerkers van beide lokale besturen kregen vandaag de primeur en mochten als eerste kennismaken met het nieuwe logo. Ook zij werden betrokken doorheen het traject naar het nieuwe logo. Samen met hen willen beide gemeenten bouwen aan een sterk gemeentemerk.